mandag den 23. november 2009

Usha - Lotus - Taka alias maid - kat - valuta

Vi har fundet os en lejlighed i Dhaka. Den nuværende lejer spørger, om vi vil "overtage" katten, kaldet Lotus, og maiden, Usha, som han er yderst tilfreds med. Jeg vil også sige, at de begge ser smaddersøde ud. Så, jo, tak, det vil vi da meget gerne.

Næste skridt var at omregne hendes løn til danske kroner. I Dhaka hedder møntfoden (hvad er det for et ord: "Møntfod"?) PAISE og TAKA. Der går 100 paisa på 1 taka. Så langt så godt. Hvor mange taka går der så på en krone, spurgte jeg mig selv. Svaret er, at jeg enten skal dividere det bengalske beløb med 13 eller gange det danske beløb med 0,0723421. Åh, nej, tænkte jeg. Jeg går ikke rundt og kan 13-tabellen uden af i hovedet, og indrømmet: Jeg er en valutaspasser.

Jeg har besluttet mig for at sige, at 10 taka er cirka 1 dansk krone, for 10-tabellen kan jeg. Om ikke andet kan jeg finde ud af at trække et nul fra beløbet, og så ved jeg, at jeg er på den sikre side. Se dét system er lige mig.

Af valutaomregnere på internettet kan jeg anbefale:

Og nej, en maid får ikke, set med danske øjne, mange penge i løn på disse breddegrader - typisk et sted mellem 750 og 1000 kr. pr. måned. Men det er en udmærket løn sammenlignet med andre faggrupper.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar