søndag den 25. april 2010

Det venter os vejrmæssigt

Bengalerne er netop begyndt på et nyt år, så nu kører den første ud af seks sæsoner.
Den første sæson, der løber i april/maj/juni er opkaldt efter alle de søde og dejlige frugter, som kan fås netop nu. Her er fugtigheden højest.

Den anden sæson, juni/juli, er regnsæsonen, som først hilses mere end velkommen pga mangel på vand og tørke i landet. Senere kan det som bekendt gå hen og blive for meget med oversvømmelser m.v.

Den tredie sæson, august/september, dækkes jorden af et begyndende grønt lag med bl.a. risplanter. Fugtigheden aftager så småt.

Den fjerde sæson, oktober/november, er blomsternes tid - jasminer, vandliljer, hibiscus og bourgainvilleaer blomstrer. Med udgangen af denne sæson skulle fugtigheden være normal.

Den femte sæson kan bringe temperaturen ned på små 20 grader om natten, hvilket vil sige, at man også indendøre skal opholde sig i små 20 grader. Det er derfor, at vi så ofte hører, at expats her i byen fryser i vintermånederne.

Den sjette sæson, februar/marts, betyder myg. Dette har jeg ikke læst mig til, men det er netop den sæson, vi har oplevet, så det ved jeg.

Det er mig, som skriver månederne på, for bengalerne tænker ikke skematisk og i måneder, de tænker i sæsoner. Sæsonerne har nogle sigende bengalske ord, men dem vil jeg ikke trætte jer med her.

For danskere, som ofte tænker i regn - ikke regn, kan jeg fortælle, at regntiden ligger i det, der svarer til vores sommer. Resten af året skulle være pænt solrigt. Vi får se.

Og vejret i dag? 32 grader og lettere skyet.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar