søndag den 18. april 2010

På besøg på skolen

Hvert år i slutningen af skoleåret bliver forældre inviteret på skolen, hvor ens barn viser, hvad de har lavet i årets løb. Da Stella ikke har været på skolen så længe, blev det til en individuel gennemgang, hvor kun Jens, Stellas klasselærer, Stella og jeg var tilstede i klasseværelset.

Her viser Stella os brugen af brøk-klodser. Et redskab som sikre, at også de visuelle børn kan forstå brøkregning.
Her læser Stella op for Jens. Jeg håber, I kan fornemme, hvor hyggeligt klasseværelset er indrettet.
Klasseværelse har Sarina til gengæld ikke noget af. Hun har i stedet - som alle de andre fra middle school/mellemskolen - et skab med lås/kode. Sarina går i grade 6. Skolen har det, der svarer til to grade 6-klasser, men eleverne mikses på kryds og tværs alt efter hvilke fag, de har valgt. Ikke to elever har identiske skemaer.
Skolen kører med dag 1 til 6, og mandag kan fx være dag 6 den ene uge og dag 3 den anden uge, så Jens og jeg helt uden evner til at hjælpe Sarina og Stella med deres skemaer. De virker til gengæld som om, at det da er meget logisk, hvilke fag de skal have i dag, tirsdag, hvor det er dag 5.

Under rundturen til pigernes forskellige faglokaler kom Jens jævnligt med kommentarer til materialevalget til mure, lofter og vægge og understregede, hvor gode de var, at der var valgt lyddømpende materialer etc. Vi er vant til hans iagttagelser og må jo gang på gang give ham ret i, at det gør en forskel. Hvad er en skole med gode undervisere værd, hvis indemiljøet giver dårlig stemning, akustik og dermed ikke tillader underviserens guldkorn i at komme til eleverne?
Her under et billede fra Mellemskolens musiklokale. Imponerende ikke?
Herunder: After school activities. Klokken er godt 15, og det er 35 grader og lettere overskyet. Puhha, ikke noget at sige til, at pigerne nogle gange er helt kvæstede, når de kommer hjem. Det er sin sag at drikke tilstrækkeligt med væske uden at få for meget til at kunne dyrke sport.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar