tirsdag den 13. april 2010

Nytår alle gode gange tre

Tjaee, i går, onsdag den 14. april, var det nytår - muslimsk nytår. I Sri Lanka-bloggen skrev jeg om hinduernes nytår, der ligger den 14. januar, og sluttede af med at spørge, hvornår muslimerne mon fejrer nytår. Det gør de tilsyneladende nogenlunde samtidig med buddhisterne i Thailand og Sri Lanka. Så i går fejrede vi nytår for tredie gang i år. Det vil sige, at vi havde fri for tredie gang i år på grund af nytår. Jeg observerede, at muslimerne blev cyklet rund i rickshaws i deres fine tøj og burkaer. Vi hørte musik og sang, og gaderne var pyntet med kulørte lamper, så dagen blev fejret rundt omkring.

Jeg sad hjemme og ventede den halve dag på nogle møbler, som aldrig kom, mens Jens og Stella var i klubben. Stella for at lege - hanging around eller hænge ud, som det jo hedder, når man er tweens - mens Jens spillede "social tennis" (skal læses på engelsk). Social tennis betyder, at man kan komme, når man vil og skrive sig på et af de næste double-hold. Man ved så ikke, hvem man kommer til at spille med eller imod.

Så vi fejrede vist mere dagen i form af at sove længe og slappe af. Dog havde Sarina, Jens og jeg (Stella dyrkede aerobic) en snak om aftenen om det her pudsige i, at der fejres nytår på forskellige tidspunkter. Egentlig burde det hænge sammen med døgnets gang på jorden, men en masse andet som tidsforskydning, fuldmåne, nymåne, solhverv må spille ind. Fx falder det kinesiske nytår i januar eller februar afhængigt af, hvornår anden nymåne efter solhverv den 21. december falder. Ja, se, så er det jo ikke sådan at gennemskue, hvornår og hvorfor nytåret falder, når det gør. Så jeg tror bare, at jeg lader denne snak ligge.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar