mandag den 16. maj 2011

At tælle til 10

For mig er det naturligt at forsøge at opsnappe nogle få lokale ord for "Tak", "Hej", "Flot, "Godt" etc. Selvfølgelig for at gøre brug af dem i dagligdagen. Her i Dhaka har det desværre også været nødvendigt for mig at lære at sige "Gå væk" på bengalsk, da det kan være et godt ord at kunne, når man sidder i bilen i kø og tiggerne driver én til vandvid med deres banken på ruden og pege på munden (for at indikere, at de er sultne).

Nu har jeg så for gud ved hvilken gang også forsøgt at lære at tælle til 10. Først på dansk, så tysk (for vi så tysk fjernsyn, da jeg var lille), så engelsk, så fransk (i gymnasiet), så italiensk (til feriebehov: Fire øl, tak), så singalesisk og nu bengalsk. Jeg synes ikke, at der er så mange ligheder, derfor er det som at begynde forfra hver gang. Det med at lære tallene på singalesisk og bengalsk skyldes dels, at de lokale ikke taler så godt engelsk, og dels at det er rart at vide, hvad de forretningsdrivende snakker på bengalsk om at tage for varen, når jeg handler. Plus den finesse at bengalerne, ligesom de har sit eget alfabet, har sine egne tal, som jeg ikke kan læse. Fx ligner et firetal et dansk ottetal, og et syvtal et dansk nital, og så kan det gå grueligt galt under betalingen.

Her er så en dansk omskrivning af tallene 1 til 10, baseret på udtalen:
1 = ek
2 = dui
3 = tain
4 = char
5 = part
6 = choy
7 = shat
8 = at
9 = nui
10 = dose

Du kan jo se, om du kan tælle til 10 på bengalsk :-)

Ingen kommentarer:

Send en kommentar