søndag den 28. februar 2010

Søndag er mandag, mens torsdag er fredag… og så alligevel ikke

I dag er det søndag, men her er det mandag, eller sådan føles det i alt fald. Ja, I ved det jo, dette er et muslimsk land, hvor fredag er dagen, hvor man har fri til at gå i moske. Ergo er fredag en fridag for Jens og pigerne. Dvs. at torsdag aften er ligesom fredag aften, for det er lige før ”weekenden”. Weekenden er bare ikke så lang, for lørdag morgen skal Jens på arbejde igen – måske kun halv dag -, mens pigerne først skal møde i skole søndag morgen. Nuvel, det lyder jo alt sammen simpelt og som et spørgsmål om tilvænning og indretning af hverdagen. Men nogle af de firmaerne hernede er gået over til at køre med danske/vestlige uger og weekender, så de har fri lørdag og søndag. Så der er fx lidt søndagsstemning i klubben om mandagen.

Et andet men er, at vores byområde – Gulshan 2 – (hvor der sikkert kun bor nogle få millioner mennesker!?) er af regeringen blevet pålagt at lukke butikkerne søndag og den første halvdel af mandagen. Det er nu, at jeg begynder at synes, at det hele er noget forvirrende. Årsagerne til dette påbud er to: 1. at spare på strømmen, og 2. at minimere trafikken. Hvad angår 1 kan jeg kun konstatere, at vi i dag har været uden strøm i vores kvarter i cirka fem timer, fra middag til lige nu kl. 16.53. Hvad angår 2 kan jeg konstatere, at det tog lige så lang tid som sædvanligt at køre ned til bymidten af Gulshan 2.

Nu kan jeg kun sige ”tak” på bengalsk, og det ord har jeg slet, slet ikke brug for, når jeg kunne tænke mig at spørge den bengalske regering, hvad det er for en lappeløsning, de har bikset sammen med det der flytten rundt på lukketiderne, og hvilke planer de har for en mere langsigtet løsning, hvor man har indregnet et stigende strømforbrug. Måske en lukkedag mere??!!??!!

1 kommentar:

  1. Kære Mia
    Måske du skulle blive lokalpolitiker?
    He..he.. alle de mærkelige anderledes nye ting - det kan være noget SÅ FRUSTRENDE men også noget så berigende:) Live with it my dear. Knus og god dag fra Elsebeth i CO hvor klokken pt. er 9:20 AM.

    SvarSlet