lørdag den 12. februar 2011

Besøg på porcelænsfabrik

I dag, lørdag, tog vi en mindre delegation fra klubben afsted til porcelænsfabrikken Shinepukur, der ligger cirka 2 timers kørsel fra vores kvarter. En lidt hård tur efter en fornøjelig nat med alt godt til ganen af spiseligt og drikkeligt. Jeg har tidligere skrevet om porcelænindustrien her i Dhaka og i Sri Lanka. Lad mig afsløre, at det var et rigtig interessant besøg.
Step 1. Porcelænsler direkte importeret fra Kina. Ligger her i pølser, klar til at blive skåret i skiver.
Ham her former lige en tallerken af en skive ler.
Hende her former kanten på koppen.
Der sættes hank på koppen.
Her formes tepotter. Formen fyldes med flydende ler og tørrer på 20 minutter.
Sådan ser formen ud indvendigt.
Resultatet.
Ham her "maler" porcelænet ved at dyppe porcelænet (og armen) ned i en baljefuld maling. Herefter kommer det i en ovn for anden gang.
Disse kvinder dekorerer porcelænet.
Dekorationen sker ved brug af vandmærker eller hvad sådan nogle hedder.
Så skal det i endnu en ovn - for tredje og sidste gang.
Herfter pakkes det. Alt i alt en produktion, hvor mange led involverede flere mennesker end maskiner.
Klar til eksport.
Her et lille udsnit fra det norske design Wik & Walsøe.
Showroom. Jeg købte en Wik & Walsøe vase samt nogle tilhørende små skåle. Jeg kunne have købt hele sæt til absolut ingen penge. Helt sindssygt billigt, men jeg står bare ikke lige og mangler et stel til 24 personer. Desuden skal det jo til DK på et tidspunkt, så jeg besindede mig.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar