søndag den 7. november 2010

En af de der oplevelser...

Må jeg præsentere Taylor Mali. Læreruddannet, New York'er, Poet og med en vision om at uddanne 1000 passionerede lærere. Han brænder simpelthen for lærerens gerning - og dermed for eleverne, har jeg erfaret her til aften.
Pigernes skole inviterer hvert år en kendt forfatter til at besøge og undervise på skolen i en uges tid. I år hedder han Taylor og var for mig total ukendt, indtil skolen begyndte at køre PR for hans arrangementer.

Det er en af de der oplevelser, hvor man ikke rigtigt ved, hvad man går ind til, møder op sådan lidt åben og afventende, og hvor man bare overraskes helt igennem positivt. Han er bare så god en digter, så utrolig veltalende, forekommer intelligent som bare pokker og underholdende. Og så har han en mission. Hans budskab er i bund og grund en påmindelse til alle lærere om, hvorfor de valgte at blive lærer. At de gør en forskel. At en forskel hos én elev makes a big difference. Og det gør han til UG+. Især digtet What Teachers Make siger alt.

Hans oplæsning foregik fra en Ipad og hele seancen her til aften blev direkte transmitteret over nettet. Han inddrog i øvrigt "tilskuerne" fra nettet helt naturligt. Bad eleven bag kamera og bærbar om at læse op, hvad de havde af kommentarer, snakkede direkte til kameraet etc. Hans brug af elektroniske og sociale medier (tjek hans hjemmeside) kombineret med digtet som primære kommunikationsredskab er i sig selv inspirerende, synes jeg.

I weekenden ville jeg gerne have haft min mor med til julebazar. Til aften ville jeg gerne have haft min gode, danske veninde, som er lærer, med. For hun er en af dem, som gør en forskel og som gerne må mindes om det.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar