mandag den 22. november 2010

NemID nu også i Dhaka

Puhha, så lykkedes det. At få mig en NemID. Jeg har ellers været så glad for min digitale signatur, som på min bærbare kunne aktiveres alene med min højre pegefinger. Sikkerheden var åbenbart ikke i orden ved den digitale signatur, så fra 1. juli i år blev alle os netbankkunder bedt om at anskaffe os en NemID. Men det er sådan set nemmere sagt end gjort for sådan en "uden for systemet-dansker"som mig.
Selv om jeg har været i Danmark i lang tid hen over sommeren og efteråret pga Sarinas indlæggelse, så må banken ikke sende mig brevene med pinkode etc. til en adresse - fx mine forældres - i Danmark. I deres system står jeg som bosiddende i Dhaka. For øvrigt ville banken gerne bede om et bevis på, at vi bor, hvor vi bor i Dhaka. Hm, jamen vi har ligesom ikke et bevis på det.
Nå, men banken ville så sende brevene til Dhaka. Hm, jamen jeg ved såmænd ikke, om jeg modtager dem, og hvis jeg gør, hvornår. Det endte da også med, at de to breve jeg skulle modtage kom med så mange dages mellemrum, at det første brevs login var blevet ugyldigt. En ommer med to breve igen. Så efter fire måneders mailen, telefonering og forsendelse af to omgange "snail-mail" lykkedes det mig at sidde med de rigtige papirer i hånden, mens jeg oprettede min NemID.
Jeg synes måske nok, at det er noget omstændigt med den der folder med koder, jeg skal rende rundt med. En folder i forbindelse med en digital løsning. Det harmonerer da bare ikke. Og da slet ikke i en tid med fokus på miljøet. Forsendelse af folderen kræver jo oven i købet en postgang ved hver udskiftning.
Anyway, nu er NemID på plads og jeg kan igen komme i min netbank og har adgang til alle mine data i de danske, offentlige systemer. For jeg er der et eller andet sted ;-)

PS.
En nyttig hjemmeside: På Sundhed.dk har du med digital signatur eller NemID adgang til alle dine oplysninger fra indlæggelser, prøver, praktiserende læge etc.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar