lørdag den 20. november 2010

En tur nordpå til Nepal

I sidste indlæg skrev jeg, at vi var usikre på, om vi ville komme til Nepal, fordi Stella havde feber. Vi kom til Nepal. Stella tog sig en lur på 12 timer fra kl. 19 aften til 7 morgen, og vågnede feberfri. Jeg spurgte hende, hvad vi skulle gøre i forhold til Nepal og hun svarede "I just gotta suck it up and be a man". Måske ikke det mest charmerende svar, men der var vilje bag.
De første par nætter boede vi på et golfresort, Gokarna Forest Resort, nær Kathmandu. Udmærket sted med pejsestue/bar, restaurant, fitnessrum, spa-afdeling og selvfølgelig golfbane. Standarden i Nepal er vist normalt ikke så høj, og det var den heller ikke på dette hotel, selv om vi betalte 230 USD netto pr. nat.
Når solen gik ned, var det bare med at finde de lange bukser og fleecen frem. Gisp, det kan blive koldt i Nepal om aftenen.
Golfbanen, en 18 hullers i et tilsyneladende kuperet terræn.
Onsdag morgen var Jens dårlig og tilbragte resten af dagen i sengen, hvor han sov fra det hele. Pigerne og jeg valgte at tage en taxa til Kathmandu centrum og se os omkring. Sarina syntes, at byen var noget kaotisk, mens Stella umuligt kunne forestille sig, at vi skulle finde en god restaurant i den by, så vi kørte hjem til hotellet og indtog frokosten i golfklubben, i rolige og grønne omgivelser. Senere er vi blevet gjort opmærksom på, at verdens bedste pizza faktisk findes i Kathmandu, lige over for North Face-butikken.
Kathmandu har nogle gode butikker med et stort udvalg af ski- og bjergvandringsudstyr. Blandt andet med mærket North Face. Tingene var ikke kopier og kostede cirka en 15-20% under, hvad de gør i Skandinavien. Vi var også i en tørklæde-/taskebutik, hvor de mange hjemmelavede, farvestrålende stofting ikke kostede meget.
Torsdag morgen kørte vi i bjergene, op i cirka 2000 meters højde i håb om at se Himalayas sneklædte bjergtinder. Jens manede sig op og gennemførte den 1½ timers køretur med mange sjove grimasser på grund af ubehaget i sin dårlige mave. Vejene er ufattelig dårlige i Nepal. I Nagarkot boede vi på The Fort Resort, et okay hotel med en fantastisk udsigt og dårlig mad. I det hele taget fik vi ikke noget lækkert mad, mens vi boede i Nepal.
Langs hele Nepals grænse mod Kina ligger Himalaya. Langs hele Himalaya ligger i Nepal de "brune bjerge". Vi boede på et af de brune bjerge og kunne kun håbe på opklaring, så vi om morgenen ville kunne se solopgangen over Himalaya. Når jeg siger håbe på, skyldes det, at der ofte kun er tåge, tåge og atter tåge, hvilket der da også var, da vi ankom først på eftermiddagen. Men det klarede op om natten, blev stjerneklart, og næste morgen kl. 6 havde vi denne udsigt fra vores hytte.
Vi klædte os varmt på og kravlede op på taget af hotellet (sammen med en busfuld japanere med kameralinser så lange som arme) for at se solen stå op kl. 6.30. Ganske rigtigt. Kl. 6.30 kom solen (og japanerne jublede og jublede). Det mest fantastiske var skæret fra solen i de højeste bjergtinder, der pludselig lyste op som hvide Tobleronetoppe, skarpe og stejle.
Der er 50 km i luftlinie fra hotellet til midten af Himalaya.
Fra at have haft fire trøjer på gik vi over til næsten ingenting, da solen senere skinnede fra den skyfri himmel. Mellem de skyer I ser i baggrunden stikker der bjergtoppe op. Vi rejste samme dag, men har fået at vide, at næste dag var det totalt skyfrit og de kunne se hele Himalaya og dalene der over til.
Vi tog en firedages tur til Nepal og det viste sig at være fint for os. Vi er vist lidt trætte af fattige mennesker og omgivelser, templer og rice and curry. Nepal overraskede med sin gæstfri og engelsk veltalende befolkning. Naturen slår ikke Sri Lankas, dog må Himalaya siges at være et flot og fascinerende syn.

PS. Du kan booke en flyvetur hen over Himalaya for 160-180 USD pr. person, men de tre morgener vi var i landet, blev flyveturen aflyst på grund af for meget tåge hver morgen. Nyttig hjemmeside: http://www.nepalvista.com/

Billeder fra vores Nepaltur:

Fakta om Nepal:
Cirka tre gange så stort som Danmark
Cirka 24 mio indbyggere (2000)
Cirka 800.000 indbyggere i Kathmandu
Religion: Hinduisme, primært

Rejsetips til Nepal:
Hotel i Kathmandu: Dwarikas
Rejsebureau: Himalayan Guides
Et godt udgangspunkt for vandreture m.v. er Pokhara