mandag den 21. marts 2011

Renovation

Et hverdagssyn.
Manden med cykel med anhænger er skraldemand. Han går fra gate* til gate og indsamler vores affald. Han sorterer det groft: Pap bag sadlen, poser til noget af det, han vurderer kan genbruges - sandsynligvis af ham selv. Når anhængeren er godt og vel fyldt op, kalder han på et par af gadebørnene og får dem til at gå oven i den og trykke det sammen. Og så griner de som regel højlydt.
Jeg er sart. Jeg indrømmer det. Jeg skifter altid vejside, når jeg ser "skraldebilen" foran mig - ja, som regel lugter jeg den, før jeg ser den. Netop derfor skifter jeg side. Især når det bliver varmere, så er lugten bare streng, synes jeg.
Her bekymrer vi os ikke om, hvor meget affald vi har. Det vi har, afleverer vi nede bag garagen, og så forsvinder det... Vi føler os overbeviste om, at op til flere personer gennemroder vores affald, så man skal tænke sig om, før man smider personlige papirer i papirskurven.

*en gate er lejlighedskompleksets låge ud mod gaden. I forbindelse med lågen er der som regel et lille skur, hvor en eller flere vagter holder til. Her sidder de, ind imellem at de åbner og lukker lågen for beboernes og besøgendes biler (det er ikke altid, at besøgende bilers er velkommen inden for lågen).

Ingen kommentarer:

Send en kommentar