onsdag den 19. maj 2010

De nordiske nationaldage fejres med manér

I mandags, den 17. maj 2010, var det Norges nationaldag. Ikke at jeg normalt ville vide det, men da jeg dukkede op til tennistræning i klubben ved 10-tiden, kunne jeg ikke undgå at bemærke det. Nedenstående syn mødte mig foran klubben.
Alle nordmænd - også børnene, som havde skolefri denne dag - havde spist morgenmad i klubben, hvorefter de klædt i nationalfarver og nationaldragt gik samlet mod de nordiske ambassader. Alt imens den norske nationalsang rungede ud over kvarteret fra et anlæg i en rickshaw - se billedet her nedenfor. Det hele ført an af en politieskorte.
Respekt for nordmændene og deres traditioner. Danskerne gør vist ikke rigtigt noget, har jeg ladet mig fortælle. Og dog, for det er sådan, at Danmarks, Norges og Sveriges grundlovsdag/nationaldag ligger her i maj og juni, så de tre ambassader har valgt at invitere til fælles reception, hvor det fejres. I år var receptionen samtidig et fælles farvel fra de tre ambassadører, som nu her til sommer bliver erstattet af nye ambassadører. En ambassadør er her typisk i 3 til 4 år.
Så vi måtte i festtøjet igen og ud og løfte glasset - sammen med alle de andre nordmænd og deres bengalske samarbejdspartnere. Festlig aften, som endda fortsatte til langt ud på natten for nogle.
I aften er det pigernes aften. Der er arrangeret Youth Night i klubben, hvor den amerikanske skoles ungdomsbands skal spille, mens de unge skal spise burger-buffet og danse. To be continued...

Ingen kommentarer:

Send en kommentar