søndag den 16. maj 2010

Dhaka mave

Jeg kommer ikke uden om det. Jeg kan ikke skrive denne blog om vores hverdag i Dhaka uden at komme omkring fænomenet "Dhaka mave". For netop dette oplever stort set alle nogle dage efter ankomsten til byen. Jeg skriver om - for nu at sige det lige ud - (meget) tynd mave. Til trods for overholdelse af samtlige forholdsregler som at skylle tandbørsten i flaskevand, skylle grønsagerne i klorvand, kun gå på udvalgte restauranter etc., så har vi alle forskellige erfaringer med Dhaka mave. Det er som om, at maven lige skal vænne sig til bakteriefloraen i luft, vand og mad.
Det er ikke noget problem at få medicin mod dette nogle gange akutte problem, meeeeen vi kender så også alle til bivirkningerne, når vi render rundt mænd som kvinder og ligner en gravid i femte måned dagene efter indtagelse af medicinen. Personligt har jeg gode erfaringer med den lokale yoghurt, curd, som jeg også kender fra Sri Lanka. Om det er yoghurten eller bare almindelig tilvænning, skal jeg ikke kunne sige. Jeg tør ikke lade det komme an på en prøve.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar